Opon opas

Taustaa

Tähän sivustoon kootun materiaalin tavoitteena on helpottaa opiskelijoiden jatko-opiskelusuunnitelmien tekoa, alanvalintaa ja siirtymistä toiselta asteelta korkea-asteen opiskelijaksi.

Materiaali on tuotettu yhden opintopisteen kokoiselle uraMooc-opintojaksolle Digiohjausta kaikille! -hankkeessa. Yksi opintopiste tarkoittaa 27 tuntia opiskelijan työtä,joka pilotissa tehtiin viiden viikon aikana. Kurssia ei enää tarjota, mutta toivomme että materiaalista on hyötyä opiskelijoiden ohjaamisessa korkeakouluopintojen pariin.

Materiaali koostuu neljästä osiosta:
  • Tutustuminen korkeakoulutukseen
  • Korkeakouluopiskelun arki
  • Osaamistarpeet työelämässä
  • Jatko-opintosuunnitelma
Osiot on suunniteltu suoritettavaksi tässä järjestyksessä, mutta voit käyttää materiaalia haluamallasi tavalla ja opiskelijoillesi parhaiten sopivalla ajanjaksolla. 

1. Tutustuminen korkeakoulutukseen 

Materiaalin tarkoitus on auttaa opiskelijaa pohtimaan omaa tulevaisuuden alaansa tai tutustua tarkemmin kiinnostavaan alaa. Vaihtoehtoihin tutustuminen voi tapahtua alanvalintatestien avulla ja tarkempi tutustuminen kiinnostaviin koulutuksiin verkossa, koulutusmessuilla ja tuttujen kautta.

Alanvalintatestejä


Tässä ensimmäisessä osiossa opiskelijat pohtivat omaa tulevaisuuden alaansa. Jos oma ala on vielä mietinnässä, opiskelijat voivat kokeilla osion linkeistä löytyviä ammatinvalintatestejä tai lukea linkkien alta löytyviä lisätietoja.

Tehtävävinkki:
  • Kokoa yhteen ryhmää kiinnostavat koulutusalat. Tutkittuaan Opintopolku.fi - palvelussa koulutuksia opiskelijat keräävät kiinnostavat koulutukset yhteiselle alustalle (esim. padletille). Näistä voi tunnistaa yhteiset kiinnostukset koulutusmessuille tutustumista varten.


Opintopolku.fi


Tutustuminen tutkintoihin Opintopolku.fi -palvelussa. Alapohdintojen jälkeen opiskelijat valitsevat itseä kiinnostavan koulutuksen (tutkinto ja tutkinto-/koulutusohjelma voivat olla käsitteitä, joita on ehkä ensin hyvä yhdessä avata) ja hakukohteen. 

Tehtävävinkki:
  • Osiossa on listattu kysymyksiä, joihin opiskelijat voivat hakea vastauksia ensin itsenäisesti ja myöhemmin yhdessä, pareittain tai pienryhmissä, työstäen.
  • Ryhmät voi muodostaa esim. niin, että samoista aloista kiinnostuneet ovat samassa ryhmässä.
  • Ryhmissä voidaan myös keskustella tutuista tai sukulaisista, jotka ovat jollain kiinnostavalla alalla ja joita voisi haastatella.


Koulutusmessut

Opiskelijat voivat myös mahdollisuuksien mukaan käydä tutustumassa eri koulutuksiin korkeakoulujen koulutusmessuilla kuten Studia-messut, Abi-päivät ja Avoimet ovet. Ennen koulutusmessuja olisi opiskelijat voivat tutustua aloihin ja miettiä kysymyksiä valmiiksi.

Tehtävävinkki:
  • Koulutusmessujen jälkeen opiskelijat voivat jakaa toisilleen pienissä ryhmissä tai pareittain heitä kiinnostavien koulutusalojen kysymyksiä ja esittelyissä saatuja vastauksia.

2. Korkeakouluopiskelun arki 

Korkeakouluopiskelun aloittaminen merkitsee suurta muutosta nuoren elämään. Tämän osion tarkoituksena on, että opiskelijat tutustuvat opiskelijavideoiden, tarinoiden ja muiden linkkien kautta korkeakouluopiskelun arkeen.

Tutustuttuaan korkeakouluopiskelun arkeen opiskelijat voivat pohtia seuraavia kysymyksiä: Millaista on korkeakoulussa? Mitkä korkeakouluopiskelijan arkeen liittyvistä aiheista askarruttavat tai mietityttävät sinua? Vai huomasitko, että sinulla on tämä asia kunnossa?

Opiskelijat voivat myös kertoa, millaisia ajatuksia alussa katsotut videot ja/tai heidän lukemansa tarinat herättivät. Näitä ajatuksia on ehkä hyvä reflektoida myös yhdessä vuorovaikutteisesti. Näin opiskelijat huomaavat, että tuntemukset ja mahdolliset pelot ja epävarmuuden tunteet ovat yhteisesti jaettuja (vertaistuki).

Yksi huolenaihe korkeakouluopiskeluja suunnittelevalla nuorella saattaa liittyä ajankäyttöön; miten aika riittää myös opiskelun ulkopuoliseen elämään, kuten harrastuksiin, perheelle ja ystäville. Osion loppupuolelta löytyykin aiheeseen liittyvä video, jonka opiskelijat voivat katsoa ja tehdä videon lopussa löytyvän tehtävän.

Tehtävävinkki:
  • Keskustelkaa ajanhallintavideon aiheista ryhmissä.
  • Miten suunnittelet omaa ajankäyttöäsi nykyisissä opinnoissasi?
  • Mitä videon vinkkiä voit kokeilla omassa arjessasi nyt?

Lisämateriaalia:

  • Tutustu Nyyti ry:n kokoamiin elämäntaitovinkkeihin. Nyyti  ry  on opiskelijoiden mielenterveyttä  ja  opiskelukykyä edistävä valtakunnallinen  ja  yleishyödyllinen yhdistys.
  • Tutustu Oulun yliopistossa opiskelun tueksi tehtyihin opastusvideoihin. Videoissa käsitellään esimerkiksi opiskelutaitoja ja osaamisen tunnistamista.

3.  Osaamistarpeet työelämässä 

Kolmannessa osiossa opiskelijat perehtyvät tulevaisuuden työelämän tarpeisiin eri näkökulmista. Osion tulisi herätellä opiskelijoita pohtimaan omia vahvuuksiaan ja osaamistarpeitaan tulevaisuuden työntekijöinä.

Korkeakoulusta valmistuvien työtehtäviin ja tehtävissä tarvittavaan osaamiseen pääsevät opiskelijat tutustumaan Ylen tuottaman Murroksessa sarjan videoiden avulla. Näihin videoihin löytyvät linkit 3. osion alta. Lisää Murroksessa sarjan videoita löytyy Yle Areena palvelusta. Opiskelijat voivat täydentää tietämystään työelämän osaamistarpeista opinto-ohjaajan jakamien tai opiskelijoiden itse löytämien artikkelien avulla.

Toissa.fi palveluun on puolestaan koottu korkeakoulusta valmistuneiden kertomuksia työelämästä ja omasta urapolustaan.

Tehtävävinkki:
  • Opintojakson materiaalin pohjalta opiskelijat tutkivat millaista osaamista tulevaisuuden työelämässä tarvitaan. Lisäksi voivat opiskelijat pohtivat, mitkä ovat heidän vahvuutensa tulevaisuuden työelämää ajatellen.
  • Materiaalia tulevaisuuden työelämästä löytyy esimerkiksi Sitran Uusi työ ja Megatrendit 2020 sivuilta.


4. Jatko-opiskelusuunnitelmani 

Opintojakson viimeisessä osiossa opiskelijat lopuksi kokoavat kokoamansa materiaalin ja pyrkivät niiden pohjalta selkiyttämään jatko-opiskelusuunnitelmiaan. He voivat pohtia vastauksia muun muassa seuraaviin kysymyksiin: Miltä korkeakouluopinnot sinusta tällä hetkellä tuntuvat? Ovatko suunnitelmasi selkeytyneet? Tiedätkö paremmin mitä haluat tai mitä et halua? Niiden tietojen perusteella, joita sait, vastasivatko saamasi tiedot ennakko-oletuksiasi?

Tehtävävinkki:
  • Opiskelijat ovat tehneet yhteenvedon kurssimateriaalin asioista (jatko-opiskelusuunnitelma). Mieti, miten opiskelijan jatko-opiskelusuunnitelmia voisi käsitellä ryhmissä tai opiskelijan kanssa kahden kesken.
  • Voit käyttää myös omia suunnitelmapohjia. Materiaalissa on mukana yksi suunnitelma pohja PDF-tiedostona ja kuvina.